پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
20.7 C
Tehran
خانهگیاهان داروییچه نوشیدنی‌هایی به بهبود هضم غذا کمک می‌کنند؟

چه نوشیدنی‌هایی به بهبود هضم غذا کمک می‌کنند؟

چه نوشیدنی‌هایی به بهبود هضم غذا کمک می‌کنند؟

همه افراد گاهی اوقات عمدی یا غیرعمدی مرتکب پرخوری می‌شوند. عوارض کوتاه‌مدت پرخوری اغلب به ناراحتی معده مربوط می‌شود اما عوارض طولانی‌مدت آن می‌تواند به مروز زمان بر جنبه‌های مختلف سلامتی تاثیر منفی بگذارد.

اگر بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین احساس ناراحتی داشتید، مصرف برخی مایعات به شرح موارد زیر یک راهکار مناسب برای کاهش مشکل نفخ معده و بهبود هضم غذا است:

*مصرف آب

نوشیدن آب گرم به کاهش ناراحتی‌هایی مانند سوزش سر دل و یبوست کمک کرده و باعث بهبود تجزیه غذا و حرکت مواد زائد در معده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف آب گرم به بهبود میکروبیوتای روده کمک می‌کند – مجموعه‌ای از باکتری‌ها، آرکی‌ها و یوکاریوت‌ها که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند. کیفیت میکروبیوتای روده نه تنها بر هضم غذا بلکه بر ایمنی، خلق‌و‌خو و سلامت روان نیز تأثیر می‌گذارد.

*چای گیاهی یا ادویه‌دار

 درست مانند آب گرم، نوشیدن چای گیاهی یا چای ادویه‌دار با زردچوبه، زنجبیل، نعناع فلفلی و رازیانه می‌تواند به هضم غذا کمک کند و علائم نفخ، اسهال، یبوست و حالت تهوع را کاهش دهد، در واقع آن‌ها با کاهش التهاب ناشی از ناراحتی گوارشی موثر واقع می‌شوند.

*آب آلو

 آلو سرشار از فیبر است و آب آلو به‌دلیل خواص ملین آن شناخته شده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که آلو خشک موثرتر از داروی پوسته پسیلیوم مورد استفاده در درمان یبوست است.

*کامبوچا

نوشیدن کامبوجا، نوعی چای تخمیر شده که به‌دلیل فواید پروبیوتیکی برای سلامتی شناخته شده است، پس از وعده‌های غذایی سنگین توصیه می‌شود. بر اساس یک مطالعه اخیر که در نشریه Frontiers in Nutrition منتشر شده است، نوشیدن کامبوچا همراه با وعده غذایی می‌تواند با کاهش شاخص گلیسمی و سطح انسولین به کاهش قند خون بالا کمک کند. این نوشیدنی هم‌چنین دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند در برابر باکتری‌های عامل عفونت مانند باکتری اشریشیا کلی (E.cili)  و سالمونلا تیفی (Salmonella typhi) محاافظت ایجاد کند.

*آب‌میوه سبزیجات یا میوه‌های سبز یا اسموتی:

آب‌میوه‌های سبز نه تنها یک منابع عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند بلکه برای ایمنی بدن ضروری محسوب می‌شوند و به بهبود جذب آب، کاهش التهاب و تقویت هضم نیز کمک می‌کنند.

اگرچه برخی نوشیدنی‌ها کمک‌کننده هضم غذا هستند، اما باید از مصرف برخی نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های گازدار و الکل خودداری کرد. در حالی‌که نوشیدنی‌های گازدار سطح اسید معده را افزایش می‌دهند، الکل می‌تواند التهاب را افزایش داده، به دستگاه گوارش آسیب برساند و بر سلامت روده تأثیر منفی بگذارد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر