پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
13 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک واکسن آزمایشی در ترکیب با ایمنی‌درمانی کیترودا منجر به کوچک‌شدن تومورهای...

یک واکسن آزمایشی در ترکیب با ایمنی‌درمانی کیترودا منجر به کوچک‌شدن تومورهای کبد بیماران شد

یک واکسن آزمایشی در ترکیب با ایمنی‌درمانی کیترودا منجر به کوچک‌شدن تومورهای کبد بیماران شد

به گزارش محققان آمریکایی: در یک کارآزمایی کوچک و اولیه نزدیک به یک سوم از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کبد که واکسن شخصی‌سازی‌شدۀ شرکت جِنوس تراپیوتیکس (Geneos Therapeutics) را همراه با یک داروی ایمنی‌درمانی دریافت کردند، شاهد کوچک‌شدن تومورهای خود بودند.

این نتیجه تقریبا دو برابر پاسخی بود که معمولا با ایمنی‌درمانی به‌تنهایی مشاهده می‌شود.

یافته‌های این مطالعه مقدماتی که در انجمن تحقیقات سرطان آمریکا در سن‌دیگو ارائه، و در نشریه Nature Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد که واکسن‌های مبتنی بر جهش‌هایی که فقط در تومور یک بیمار رخ می‌دهد، ممکن است توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی و حمله به سرطان‌های سخت‌درمان تقویت کند.

این مطالعه شامل ۳۶ بیمار مبتلا به کارسینوم هپاتوسلولار، شایع‌ترین شکل سرطان کبد بود. بیماران، واکسن‌های سفارشیِ ساخته‌شده به‌علاوه ایمنی‌درمانی کیترودا، ساخت شرکت مِرک که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و استاندارد مراقبت در آن زمان بود را دریافت کردند. نزدیک به یک سوم از بیماران تحت‌درمان با این درمان ترکیبی (۳۰.۱ درصد) کوچک‌شدن تومور را تجربه کردند و ۳ نفر از آن‌ها پاسخ کامل نسبت به این درمان داشتند، به این معنی که هیچ نشانه قابل‌تشخیصی از تومور پس از پیگیری متوسط ۲۱.۵ ماهه باقی نماند.

این در مقایسه با پاسخ معمول حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد در بیماران مبتلا به سرطان کبد است که به تنهایی ایمنی‌درمانی دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر